تبلیغات
وبلاگ تخصصی نیروهای ویژه - نقش رسانه‌ای اینترنت در ناامنی‌های اجتماعی
 
وبلاگ تخصصی نیروهای ویژه
 
 

اینترنت(Internet) را باید بزرگ‌ترین سامانه‌ای داست كه تاكنون به دست انسان طراحی، مهندسی و اجرا شد است. این سامانه شبكه‌ای عظیم از میلیون‌ها رایانه است كه كاربران مختلف و اهداف تعددی دارد، ولی در نهایت به صورت یك شبكه جهان شمل، واحد و در مقیاس جهانی ب هم متصل است. پیدایش اینترنت در جهان به دهه 1960 میلادی باز می‌گردد، زمانی كه دولت امریكا براساس طرحی موسم به ارپا ‌(ARPA) مخفف «آژانس تحقیق پروژه‌های پیشرفته» كه در آن زمان برای كاركردهای دفاعی به وجود آمده بود، اجرا كرد. طرح این بود كه كامپیوترهای موجود در شهرای مختلف با اطلاعات ذخیره شده خود بتوانند در صورت نیاز به هم متصل شوند و اطلاعات را به یكدیگر منتقل كنند. در این راستا و در سال 1961 چهار رایانه در دو ایالت مختلف آمریكا به هم مرتبط شدند و شبكه آرپانت را ایجاد كردند. در دهه 1970 با تعریف پروتكل‌های جدید از جمله TCP كه تا به امروز رواج دارد، آرپانت شهرت بیشتری یافت و هسته اصلی شبكه‌ای از رایانه‌های به هم مرتبط شد كه در سال 1993 نام اینترنت روی این شبكه گذاشته شد.

اینترنت در جهان
سرعت رشد پدیده‌های نوین تكنولوژیك در كشورهای پیشرفته به مراتب بیش از كشورهای در حال توسعه و جهان سوم است. بر اساس آمار سازمان‌ ملل متحد، تعداد كاربران اینترنت در جهان از مرز یك میلیارد نفر گذشته است و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2011 به دو میلیارد نفر برسد. هم اینك درصد كاربران اینترنت در آسیا 6/36 درصد، اروپا 7/27 درصد، آفریقا 5/3 درصد، آمریكای شمالی 8/18 درصد گزارش شده است.
كشورهای آمریكا و چین دارای بیشترین شمار كاربران اینترنتی هستند. كاربران اینترنتی در رژیم صهیونیستی، فنلاند و كره جنوبی نیز به ترتیب با متوسط زمان 5/57، 3/49، 2/47 ساعت در ماه برای استفاده از هر كاربر از اینترنت، به لحاظ مدت زمان آن لاین بودن در جهان پیشتازند.
بنابراین آمارهای سال 2007 از مركز اطلاعات شبكه اینترنت چین(Cnnic) ، تا پایان سال گذشته2007 تعداد كاربران اینترنت در این كشور به 210 میلیون نفر رسید كه این میزان پنج میلیون نفر كمتر از تعداد كاربران در امریكا است. پیش‌بینی‌ها نسان می‌دهد كه در سال 2008 با وجود رشد چشم‌گیر كاربران چینی به دلیل جمعیت زیاد چین تنها 16 درصد از مردم این كشور به اینترنت دسترسی داشته باشند، این در حالی است كه متوسط جهانی اتصال به اینترنت 1.19 درصد از كل دنیاست. (خبرگزاری مهر، 25 ابان 86)
در میان كشورهای عربی نیز، امارات متحده عربی رتبه اول است، وب جایگاه دوم را در اختیار دارد. از هر یك هزار نفر جمعیت امارات، 308 مفر كاربر اینترنتی هستند كه این رقم برای كویت 276 نفر، قطر 269 نفر، بحرین 213 نفر و لبنان 196 نفر در هر هزار نفر است. (جام جم، 5 دی 86)
تعداد 35 كشور آفریقایی تنها 25 میلیون كاربر دارد، هم چنین حدود سی كشور در جهان است كه واژه اینترنت در آنها واژه‌ای غریب و نامانوس است، چون ضریب نفوذ اینترنت در این كشورها كمتر از یك درصد گزارش شده است. موسسه تحقیقاتی (OVUM) به تازگی كشورهایی را معرفی كرده كه ضریب نفوذ اینترنت در آنها به سرعت در حال افزایش است. ایرلند، تركیه، یونان، تایلند، روسیه، هند، فیلیپین، اكراین، ویتنام و اندونزی از جمله این كشورها هستند.
اینترنت در ایران
ورود اینترت به ایران به اغاز دهه 1370 شمسی باز می‌گردد، در سال 1371 دانشگاه‌های صنعتی شریف و گیلان توسط مركز تحقیقات فیزیك نظری، به شبكه اینترنت وصل شدند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل كنند. سال 1372 ایران به شبكه‌ جهانی اینترنت پیوست و نخستین مركز رایانه‌ای كه به طور رسمی در ایران به شبكه جهانی اینترنت وصل شد، مركز تحقیقات فیزیك نظری ایران بود. در حال حاضر این مركز نیز یكی از مراكز مهم خدمان اینترنتی در كشور است. یك سال بعد (1373)، موسسه« ندا رایانه» تاسیس شد و پس از راه‌اندازی اولین بولتن بورد (BBC)، در عرض یك سال اولین وب سایت ایرانی داخل كشور راه‌اندازی كرد. در سال 1374 نیز مجلس شورای اسلامی، تاسیس شركت امور ارتباطات دیتا را تحت نظر شركت مخابرات ایران تصویب كرد كه مسئولیت توسعه خدمات دیتا در سطح كشور را به طور انحصاری در اختیار آن شركت قرار داده است. بنابراین شاید هیچ پدیده دیگری در طول سال‌های اخیر به اندازه اینترنت در ایران رشد صعودی نداشته است.. افزایش تصاعدی ضریب نفوذ اینترت در ایران و در كنار آن تاثیر افزایش تعداد سایت‌ها، وبلاگ‌ها و پایگا‌های اطلاع‌رسانی روی این شبكه جهانی، نیازمند بررسی‌های جامعه‌شناسی است. در حال حاضر، اینترنت در ایران چند سرویس اساسی مانند پست الكترونیكی، چت، وب، وبلاگ، یوزنت، فروم و تلنت را ارایه می‌دهد. اما هر روزه سرویس‌های جدیدی ابداع می‌شود.
طبق امارهای رسمی اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد كاربران اینترنت در ایران در سال گذشته شش میلیون نفر بوده است. روند رو به رشد اینترنت در ایران طی سال‌های اخیر، توجه به ابعاد مختلف و چالش‌های پیش روی آن ر ضروری كرده است.
آسیب‌های اینترنت در ایران
نگاهی به آمار فوق، خود گویای بسیاری از آسیب‌های است كه برخی از آن عبارتند از:
ابعاد امنیتی- اطلاعاتی
در بعد امنیتی- اطلاعاتی گزینه‌های فراوانی برای بررسی وجود دارد از جمله:
الف: جاسوسی اینترنتی: دسترسی آسان به سایت‌های جاسوسی آمریكا و اسراییل و كشورهای دیگر، امان ارسال و دریافت ایمیل به هر نقطه از دنیا و غیر قابل كنترل بودن داده‌های مبادله شده در ایران، ضریب انجام جاسوسی از طریق اینترنت را بالا برده است. در واقع، این دسترسی، انتقال اطلاعات و انتشار هر گونه اطلاعات طبقه‌بندی شده بر روی اینترنت را فراهم آورده است.
ب- كاهش اقتدار سیستم امنیتی و اطلاعاتی: به دلیل امكان نشر بدون واهمه و فارغ از امكان شناسایی از سوی اینترنت، سیستم امنیتی و اطلاعاتی، اقتدار سنتی خود در افكار عموی و یا اشراف اطلاعاتی معمول را از دست داده‌اند و حتی گاه خود سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی مورد دستبرد اطلاعاتی قرار می‌گیرند.
ج: آموزش‌های مخرب: از جمله این آموزش‌ها، آموزش تروریسم، آموزش مصرف مواد مخدر و آموزش فرق ضاله و مانند آن است. به علت وفور سایت‌های فارسی در این زمینه‌ها، افراد به راحتی امكان آشنایی با هر فرقه و امكان انجام هر فعالیت منفی را بخواهند، دارند و گاه این آموزش‌ها بدون هیچ‌گونه پرده‌پوشی مطرح می‌شوند و به آسانی در اینترنت قابل دسترسی است.
ابعاد اجتماعی
موارد زیر از جمله آسیب‌های اینترنت در ابعاد اجتماعی است:
الف: ارتباطات نامتعارف میان جوانان: اینترنت به دلیل تسهیل ایجاد روابط دوستانه و اشقانه، در زمینه‌های غیر اخلاقی بسیار مورد توجه قرار گرفته و از جمله اینترنت موجب سهولت خیانت در روابط زناشویی و ایجاد روابط نامشروع می‌شود. حتی اینترنت همه و به ویژه جوانان را قادر می‌سازد به آسانی به دنبال اعمال غیر اخلاقی مانند قمار بازی و بورس بازی بروند، بدون این كه مجبور باشند با انسان‌های مختلف تعامل و برخورد رو درو داشته باشند.

سرگرمی‌های مجازی، علاقه جوانان به مشاركت اجتماعی و فعالیت های مدنی را با انگیزه‌های مختلف تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و می‌تواند بر مهارت‌های اجتماعی آنان در تدارك فراغت‌های گروهی و تفریحات و بازی‌ها غیر مجازی تاثیر منفی بگذارد

مطالعات نشان می‌دهد مردان در اینترنت به دنبال راه‌هایی برای كسب قدرت و شهوت و همین‌طور تحقق رویاهای جنسی هستند و زنان بیشتر به دنبال گروه‌های دوستی و حمایت روابط عاشقانه می‌روند. روابط غیر اخلاقی برخط اینترنت باقی نمی‌ماند و در بسیاری موارد به روابط فیزیكی می‌انجامد.
ب: جرایم رایانه‌ای و اینترنتی: شاید نفوذ به سایت بانك ملی ایران و شبكه شتاب یكی از مهم‌ترین نشانه‌های آسیب‌پذیری جامعه ایرانی از اینترنت است و البته گسترده بودن تعداد سایت‌های آموزش نفوذ (هك) و بالا بودن تعداد نفوذ كننده‌ها (هكرها) و آمار بالای سایت‌های فوق شده (هك شده)، حكایت از رسوخ بیشتر پدیده به جامعه دارد. گسترش شبكه‌های مجازی تجارت الكترونیك و آن چه به نام گلدكوئیست و پنتاگون و چند نام دیگر شناخته شده است، آسیب‌پذیری ساختار ایران در این زمینه نشان می‌دهد.
ج: گسستن میان نسلی: اینترنت شكاف میان نسل‌ها را عیان‌تر كرده است. اكنون نه تنها شكاف میان نسل اول و دوم متمایل به اینترنت بلكه شكاف میان نسل دوم و سوم علاقه‌مند  به اینترنت نیز هویدا شده، به گونه‌ای كه هیچ یك زبان دیگری را نمی‌فهمند و یا كمتر به زبان هم حرف می‌زنند.
د: بی‌هویت‌سازی: با امكانات و گزینه‌های فراوانی كه اینترنت در اختیار جوانان می‌گذارند آنان به طور دایم با این فضا، هویت نامشخص و اغلب متحولی را می‌آفریند، یعنی اینترنت یك صحنه اجتماعی است كه فرد خود را در موقعیت‌های متنوع نقش‌ها و سبك‌های زندگی، قرار می‌دهد و از آن تاثیر می‌پذیرد. نوجوانان در صحنه اینترنت برای ایفای هر نقشی، فرصت پیدا می‌كنند. اینترنت فضای آزاد گل‌خانه‌ای را ایجاد می‌كند كه حتی معلمان و مراجع قدرت به آن، دسترسی ندارند و بر آن تاثیر نمی‌گذارند. امكان خصوصی بودن امور در اینترنت، نكته‌ای كه كاربران جوان اینترنت بر آن علاقه دارند و لذا از سوال بزرگ‌سالان در مورد نحوه استفاده از اینترنت آشفته می‌شوند.
ح: ایجاد مطالبات جدید اجتماعی: آشنایی جوانان با مسایل اجتماعی از طریق اینترنت، درخواست آنان برای تغییر را افزایش می‌دهد و همین امر، جتماعی می‌انجامد.
ه: تهدید بنیان‌های خانواده: تغییر ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی به نوبه خود بنیان‌های خانوادگی را در معرض تهدید قرار می‌دهد.
ز: اعتیاد اینترنت: توان اتیاد اورنده مواد مخدر، براساس سرعت جذب مواد مزبور به بدن انسان است، اما در مورد اینترنت این سرعت به میزان در دسترس بودن آن است كه ایجاد اعتیاد كند. افزایش سرعت مودم‌ها و سهولت دسترسی به شبكه‌ها، سطوح بالاتری از استفاده اعتیادآمیز اینترنت را دامن می‌زند، اعتیاد به اینترنت مثل هر نوع اعتیاد دیگری، یك بیماری اجتماعی است، لذا پدیده‌ای است فراگیر كه با صدمات روانی و اجتماعی، خانوادگی، جسمانی و حتی اقتصادی همراه است. معتادان به اینترنت مانند اغلب انواع معتادان، دچار افت در كاركردهای فردی و اجتماعی می‌شوند، اما فرق این اعتیاد با بقیه این است كه معتادان اینترنت كمتر احساس گناه می‌كنند. این افراد، اغلب جزو افراد تحصیل كرده و با فرهنگ جامعه هستند، اگر چه هنوز معیاری برای تشخیص اعتیاد به اینترنت ارایه نشده است، ولی علایم این نوع اعتیاد را به دو دسته علایم روانی و جسمانی تقسیم كرده‌اند. علایم روانی عبارتند از: نوعی احساس لذت و رضایت هنگام دسترسی به اینترنت و ناتوانی در متوقف كردن افسردگی و بدخلقی در مواقعی كه دسترسی به اینترنت وجود ندارد و دروغ گفتن به دیگران در مورد میزان استفاده از اینترنت و ... علایم جسمی عبارتند از: علایمی ناشی از نشستن زیاد است (سوزش چشم و سردرد و كمر درد و اضافه وزن و بی‌نظمی در غذا خوردن و صرف‌نظر كردن از بعضی وعده‌های غذایی و توجه نكردن به بهداشت و آراستگی فردی و اختلالات خواب و تغییر در الگوی خواب).
ج: شكل‌گیری خرده فرهنگ‌های مختلف: كاركرد غالب چت‌های اینترنتی در جوانان ایرانی از جنبه‌های فراغتی و سرگرم كننده آن است. نتایج یك تحقیق بیان‌گر این است كه فضای غالب در محیط چت، مورد مراجعه جوانان، گت و گوهای دوستانه جوانان غیر هم‌جنس است كه با نیت ارضای كنجكاوی، آشنایی و سرگرمی و گاه ماجراجویی بدان روی می‌آورند.
سرگرمی‌های مجازی، علاقه جوانان به شماركت اجتماعی و فعالیت‌های مدنی را با انگیزه‌های مختلف تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و می‌تواند بر مهارت‌های اجتماعی آنان در تدارك فراغت‌های گروهی و تفریحات و بازی‌های غیر مجازی تاثیر منفی بگذارد. هم چنین مجاورت طولانی با فضای مجازی می‌تواند به فرهنگ‌پذیری یك طرفه تاثیر‌پذیری افراطی از هنجارها و ارزش‌ها در عرصه‌های مختلف ارتباطی و اجتماعی انجامیده و با تقویت جهان وطنی، تعلقات ملی و سنتی كاربران را تحت تاثیر قرار دهد.
ط: انتشار مطالبات قومی منطقه‌ای و افزایش تحریك‌پذیری قومیت‌ها: خاصیت تاسیس سایت‌های قومی و راه‌اندازی وبلاگ‌های منطقه‌ای و انتشار برخی مطالب تحریك‌آمیز در سایت‌های اینترنتی، قابلیت این رسانه و پدیده برای دامن زدن به مباحث مناقشه‌برانگیز قومی را بالا برده است.
ابعاد سیاسی
در ابعاد سیاسی، آسیب‌های اینترنت را می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:
الف: ایجاد گروه‌های سیاسی مجازی: از طریق اینترنت، گروه‌های سیاسی خاص به وجود می‌آورند كه فقط بر روی شبكه اینترنت وجود دارند و از آن طریق قابل دسترسی است. گروه‌های و انجمن‌هایی كه منافع مشتركی را پی‌گیری می‌كنند.
ب: اختلال در روند كنترل جریان اطلاع‌رسانی سیاسی: رسانه‌ها و نشریات الكترونیكی فارسی، بدون كسب اجازه از نظام منتشر شده و روند اطلاع‌رسانی رسمی و سیاسی را مختل می‌كند.
ج: انتقال مستقیم اندیشه‌ها و دیدگاه‌های جریان‌ها معاند به داخل: اگر تا دیروز برای انتقال افكار و دیدگاه‌های معاندان نظام به داخل، فقط نشریات مكتوب وجود اشت امروزه از طریق اینترنت، گروه‌های خبری و خبرنامه‌های الكترونیك، امكان انتقال مستقیم اندیشه‌های معاندان به داخل وجود دارد.
د: ایجاد گروه‌های فشار و ذی نفوذ مجازی: جمع‌آوری امضای الكترونیك به منظور تاكید بر یك موضوع یا اعمال فشار بر یك نهاد، از كاركردهای جدید اینترنتی در ایران است. این گروه‌های سیال مجازی نقش گروه‌های فشار سنتی را در فضای مجازی اینترنتی ایفا می‌كنند.
ه: كاركردهای مشروعیتی: از طریق برگزاری رفراندوم‌های اینترنتی و سیستم های نظر سنجی اینترنتی، این ابزار امكان اعطا یا سلب مشروعیت از عملكرد سیاسی سیستم را فراهم كرده است.
و: ایجاد مطالبات جدید سیاسی: پمپاژ دیدگاه‌ها، موجب افزایش سطح توقعات و مطالبات در سایت‌ها و در شبكه‌ها اینترنتی نیز، ایجاد مطالبات جدید سیاسی را به دنبال دارد.
ز: دموكراسی دیجیتالی: از مهم‌ترین آثار پیدایش جامعه اطلاعاتی، شكل‌گیری نوع خاصی از دموكراسی است كه در دوره‌های پیشین، مسبوق به سابقه نیست. این دموكراسی كه اكون به اصطلاح دموكراسی ایجیتالی نام گرفته، در حیطه تاثیرگذاری، انواع دیگری از دموكراسی دیجیتالی نام گرفته، در حیطه تاثیرگذاری، انواع دیگری دموكراسی را نیز تحت الشعاع قرار داده است. در حال حاضر، مفهوم دموكراسی دیجیتالی می تواند به طیف وسیعی از كاربست‌های فناورانه و از جمله پارلمان‌های مردمی تلویزیونی و یا هیئت‌های منصفه شهروندان اطلاق شود كه از راه پست الكترونیكی با گروهه‌های مخاطب ارتباط برقرار می‌كند، بدون آن كه نیازی به حضور فیزیكی افراد باشد.
ح: بی‌اعتبار سازی مرزها: كاربران می‌تواند با انبوه كاربران اینترنتی دیگر بر اساس دو طرفه بودن ارتباط‌ها، تماس برقرار كنند. شبكه جهانی و مرزهای دولت- ملت‌ها مانعی بر سر راه ارتباطات برقرار نمی‌كنند.
ط: ابراز عقاید سیاسی: كاربران می‌توانند هر گونه عقایدشان را ابراز كنند و در این مورد نظارت‌ها ممیزی‌های دولتی عملا محدود شده و یا فقط اثر لازم هستند.
ی: مكانیسم‌های جدید شایعه‌سازی: بسیاری از سایت‌های خبری و غیر خبری با انتشار شایعات و خبرهای جعلی بر افكار عمومی تاثیر می‌گذارند. وبلاگ‌ها هم امكان دیگری در این راستا دارند.
ابعاد بین‌المللی
اینترنت در ابعاد بین‌المللی هم به صور زیر آسیب زننده است.
الف: ورود بازیگران جدید در عرصه مناسبات داخلی: مثال تغییر نام خلیج فارس، از سوی نشریات نشنال ژئوگرافیك نمونه‌ای از ورود بازیگران بین‌المللی به عرصه مسایل داخلی است. در این مورد، اعتراض یكپارچه وبلاگرهای ایرانی به این موضع موجب عقب‌نشینی نشریه مذكرو گردید، ولی معلوم نیست همیشه چنین تجربه‌ای تكرار شود كه مهم ترین مثال آن، توهین‌های گاه و بی‌گاه نشریات خارجی به ساحت مقدس پیامبر اكرم (ص) است كه اغلب از سوی سایت مختلف غربی پشتیبانی می‌شود.
علت این امنیت بازی‌های رایانه ای توانایی آنها در انتقال پیام‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی است. القای معانی از طریق بازی بسیار بیشتر از فیلم و كتب و ... است؛ چون كاربرد خود را جای قهرمان بازی می‌بیند كه غالبا این قهرمان، غربی یا آمریكایی است
ب: افزایش ضریب نفوذ جریان‌های معین در رخدادهای داخلی تا این حد امكان‌پذیر نیست. وجود كثیری از این دست سایت‌ها، موید احتمال تاثیرگذاری افكار معاند جمهوری اسلامی از طریق سایت‌ها است.
ج: افزایش هم‌گرایی گروه‌های داخلی و خارجی همفكر علیه نظام: برای بسیاری از گروه‌های داخل و خارج امكان ائتلاف و اتحاد فكری و سیاسی از طریق اینترنت فراهم شده و این هم‌یابی سیاسی گاهی بسیار سریع و فوری اتفاق می‌افتد و این سرعت خصیصه سایت است.
ابعاد فرهنگی
در ابعاد فرهنگی می‌توان مثال‌های زیر را بیان كرد:
الف: كاهش نفوذ رسانه‌های ملی و داخلی:
به همان اندازه كه رسانه‌های خارجی و رسانه‌های اینترنتی مخاطب جدید كسب می‌كنند از تعداد مخاطبان رسانه‌های داخلی و ملی و میزان نفوذ آنها كاسته شده است.
ب: ایجاد محركه‌های قوی برای تبادلات فرهنگی غیر قابل كنترل:
در اقع با وجود اینترنت بسیاری از محصولات فرهنگی كه ماده اولیه آنها اطلاعات است مثل كتاب، مقاله، موسیقی، فیلم، نقاشی و عكس به راحتی و بدون مانع مبادله می‌شوند. این بهم آمیختگی فرهنگی به ویژه میان ایرانیان داخل و خارج كشور غیر قابل كنترل شده است.
ج: بستر سازی بیشتر برای تهاجم فرهنگی:
رسانه اینترنت به همه سرویس‌های متنوعش، قابلیت تبدیل شدن به بستری برای تهاجم فرهنگی را دارد.
د: انتقال هنجارها و نرم‌های ارزشی و اخللاقی غربی:
 اینترنت یك پدیده  غربی است و فرهنگ حامل آن نیز غربی است، پس چندان غیر معقول نیست اگر بگوییم اینترنت موجب انتقال هنجارها و نرم‌های ارزشی و اخلاقی غربی می‌شود.
ه: چالش‌های انتقادی در مباحث دینی و مذهبی :
 قبح زدایی از برخی مباحث و قداست شكنی از بسیاری مباحث دینی و مذهبی با انجام شدیدترین حملات به اصول مبانی اسلامی صورت پذیرفته است. علاوه بر آن، انتشار مبانی اسلامی صورت پذیرفته است. علاوه بر آن، انتشار مباحث سنگین انتقادی درباره دین و مذهب، چالش‌های جدیدی در این عرصه ایجاد كرده است.
ی:جایگزینی رسانه‌ای:
با وجود اینترنت انحصار سیستم رسانه‌ای كشور از دست رسانه‌های سنتی خارج شده و خلا موجود در رسانه‌های رمزی را این رسانه‌های جایگزین پرمی‌كند.
بازی‌های رایانه‌ای ابزاری است كه از طریق اینترنت قابل دریافت و ارسال است. بازی‌های اینترنتی اگر از محتوای تهاجمی برخوردار باشد، آسیب‌های فراوانی به همراه دارد.
آسیب‌های فیزیولوژیك بازی‌ها
بیش از سی میلیون نفر در سراسر جهان، بخشی اوقات فراغت خود را با بازی‌های رایانه‌ای پر می‌كنند كه بالغ بر ده درصد آنها بین چهار تا هفت ساعت از زندگی روزمره‌شان را به بازی با رایانه اختصاص دادند. طی تحقیقات انجام شده، بازی‌ها، ضربان قلب و میزان هورمون‌های بدن را تغییر می‌دهد. افرادی كه به طور فعال در بازی‌ها شركت نمی‌كنند، فشارهای عصبی زیادی را تحمل می‌كنند.  محققان به این نتیجه رسیده‌اند كه تاثیرات روحی و روانی بازی‌های رایانه‌ای بسیار شبیه به بازی‌های حقیقی و ورزش‌های پر استرس است. حس كاربری كه شكست می‌خورد و فشارهای روحی كه او متحمل می‌شود، بسیار شبیه به حس بازیكنان شكست خورده فوتبال است و تاثیرات روانی این بازی‌ها بسیار به هم شبیه است. بی‌شك بخشی از بازدیدكنندگان بازی‌های رایانه‌ای و اینترنتی ایرانی ها هستند كه از آسیب‌هایی كه برشمردیم مبری نیستند. بازی رایانه ای عرصه عملیات روانی بازی‌های رایانه‌ای بیشتر در زمینه عملیات روانی استراتژیكی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عملیات، برای پیش‌برد اهداف دراز مدت طراحی شده و عمولا دارای تاثیراتی در آینده دور است. مخاطبان این عملیات را شهروندان و نظامیان دشمن كه خارج از منطقه جنگی به سر می‌برد و هم چنین كل جمعیت كشورهای دوست، بی‌طرف، یا دشمن تشكیل می‌دهند. هر چند كه نمی‌توان همه بازی های رایانه‌ای را جزو این مسئله محسوب كرد، ولی عمدتا بازی‌های رایانه‌ای جنگی ‌(war game)  كه توسط شركت‌های خاص مانند شركت كوماوار و شركت Conflict تولید می‌شوند و یا مجموعه بازی‌های دلتا فورس از جمله این عملیات هستند.
اهداف این عملیات روانی استراتژیكی عبارتند از:
الف: تشریح خط مشی، اهداف سیاسی كشور خودی برای مخاطبین و ارایه استدلال‌های پشتیبانی از آن خط مش‌ها.
ب: برانگیختن افكار عموم به طرفداری یا خصومت علیه یك عملیات نظامی.
ج: پشتیبانی از تحریم‌های اقتصادی و دیگر اشكال غیر قهرآمیز اعمال فشار علیه دشن. البته بیشترین بازی‌های رایانه‌ای در راستای اولین هدف تولید و عرضه شده است.
د: غرب در این بازی‌ها زا سه روش انكار، تخریب و تحریف استفاده می‌كنند.
وجه مشترك كه تمام این بازی‌ها آن است كاربر در نقش یك سرباز نترس غربی و عمدتا نیروی ویژه دلتا فورس (Delta Force) آمریكا یا (SAS) انگلیس یا حتی نیرهای حافظ صلح سازمان ملل برای سترش آزادی‌های فردی و مبارزه با سازمان‌های تروریستی دولتی یا غیر دولتی و یا حتی موجودات فضایی و یا تخیلی كه بشریت را به سوی نابودی می‌كشاند وارد عمل شده و هدفی جز مبارزه و نابودی تروریست‌ها و نجات بشریت ندارند.
یكی دیگر از اهداف ساخت این بازی‌ها آن است كه غرب سعی دارد با این هدف برنامه‌های فرهنگی، تجاوز نظامی خود را در یان ملت خود و سایر ملل، امری عادی و در راستای گسترش صلح جهانی جلوه داده و نیز سعی می‌شود این موضوع القا گردد كه غرب و آمریكا نماد خیر مطلق جان است و هر فرد، گروه یا دولتی كه مخالف او و ارزش‌هایش باشد محور شرارت و شیطانی است.قبل از فروپاشی شوروی  ریگان لقب« امپراطور شرور» به شوروی داد و پس از آن بوش از كشورهایی چون ایران و عراق با عنوان كشورهای پلید و شرور (the evil ones) نام برد.
آمریكا سعی می‌كند كشورها و گروه‌های مسلمان را بزرگ‌ترین خطر برای صلح جهانی معرفی كند.
در مجموع علت این اهمیت بازی‌های رایانه‌ای توانایی آنها در انتقال پیام های فرهنگی، مذهبی و سیسی است. القای معانی از طریق بازی بسیار بیشتر از فیلم و كتب و ... است.؛ چون كاربر خود را جای قهرمان بازی می‌بیند كه غالبا این قهرمان، غربی با آمریكایی است. روانشناسی ثابت كرده برخی از دروغ‌ها اگر بسیار تكرار شوند تاثیر خود را گذاشته و سبب انحراف فكری می‌شود. در نتیجه بازی‌هایی كه ضد مهدویت هستند، می‌تواند سبب انحراف اعتقادات آخرالزمانی كاربر می‌شوند. پس می‌بینیم كه بازی رایانه‌ای می‌تواند ابزاری باشد برای جنگ با اسلام.
بررسی یك مصداق امنیتی از آسیب‌های اینترنتی، سایبر تروریسم یا تروریسم اینترنتی
واژه سایبر تروریسم نخستین بار از سوی كالین باری (Callin Barry) و در دهه 1980 مطرح شد، ولی گفته می‌شود جامع‌ترین تعریف از سوی خانم دوروتی دنینگ، استاد علوم رایانه‌ای دانشگاه جرج تاون، ارایه شده است: «سایبر تروریسم بیشتر به معنای حمله یا تهدید علیه رایانه‌ها، شبكه‌های رایانه‌ای و اطالاعات ذخیره شده در آنهاست، هنگامی كه به منظور ترساندن یا مجبور كردن دولت یا اتباع آن برای پیش‌برد اهداف سیاسی یا اجتماعی خاص اعمال می‌شود. در تروریسم كلاسیك مواد منفجره و سلاح‌های گرم اصلی‌ترین ابزار تروریسم كلاسیك هستند، ولی حتمل‌ترین ابزار سایبر تروریست‌ها رایانه است. در واقع آنها ترجیح می‌دهند به جای بمب از بایت استفاده كنند.» اساسی‌ترین روش‌های سایبر تروریسم عبارت است از «هك كردن، ویروس‌های رایانه‌ای، جاسوسی الكترونیك، دزدی هویت و تخریب یا دستكاری اطلاعات.
سایبر تروریسم تاریخ‌چه طولانی ندارد، بلكه در سال 1982 هكرهای طرفدار دلوت پاكستان تحت نام «باشگاه هكرهای پاكستانی» به كامپیوترهای هند حمله كردند. در سال 1999 هنگام حمله ناتو به كوزوو سایت این سازمان مورد حمله قرار گرفت. در هم زمان، وب سایت ارتش آمریكا و سایت‌های تجاری آمریكا به وسیله هكرهای چینی، روسی و صرب مورد حمله قرار گرفت. این حمله‌ها، ناتو را از بمباران و رهبری ملیات باز نداشت، اما تبلیغاتی را كه برای مبارزه با رژیم صربستان از طریق اینترنت به راه انداخته بود، مختل كرد. در سال 2000 سات حزب‌الله لبنان كه یك سایت ضد صهیونیستی است، توسط یك گروه هكر اسراییلی هك شد و پرچم و سرود ملی اسراییل و وب سایت وزارت خارجه اسراییل حمله كرده و آن را هك نمودند.
دلایل زیادی وجود دارد كه سبب می‌شود سایبر تروریسم، برای تروریست‌ها جذاب باشد از جمله:
1.    سایبر تروریسم ارزان‌تر از روش‌های تروریستی متداول (كلاسیك) است. تنها چیزی كه نیاز است یك رایانه شخصی متصل به اینترنت است. نیازی به خرید اسلحه نیست می‌توان ویروس‌های رایانه را ساخت و از طریق خطوط تلفن، كابل و ارتباط بی‌سیم آن را ارسال كرد.
2.    سایبر تروریسم ناشناخته‌تر از روش‌های تروریسم كلاسیك است. مانند بسیاری از كاربران اینترنت تروریست‌ها از اسامی مستعار استفاده می‌كنند و به یك سایت عنوان كاربر مهمان و ناشناس وصل می‌شوند و برای نیروهای پلیس و امنیتی بسیار سخت است كه هویت واقعی تروریست‌ها را ردیابی كنند. در فضای مجازی هم موانع فیزیكی مانند ایست بازررسی، مرز یا گمرك وجود ندارد.
3.    تنوع و تعداد حملات بسیار زیاد است. سایبر تروریست می‌تواند شبكه‌های دولتی یا رایانه‌ای دولتی،
 خدمات عمومی، خطوط هوایی خصوصی و ... را مورد حمله قرار دهد.
تعداد زیاد و پیچیدگی حملات احتمالی به تروریست‌ها كمك می‌كند تا نقاط ضعف و اسیب‌پذیر را برای حمله پیدا كند. مطالعات نشان می دهد شبكه‌های برق و خدمات اضطراری در برابر حملات سایبر آسیب‌پذیر هستند برای این كه زیر ساخت و سیستم‌های رایانه كه این‌ها را اداره می‌كنند بسیار پیچیده هستند و این موضوع  رفع همه نقاط ضعف را غیر ممكن می كند.
4.سایبر تروریسم را می‌توان از راه دور هدایت كرد، ویژگی كه جذابیت زیادی برای تروریست‌ها دارد. سایبر تروریسم، آموزش فیزیكی اندكی را می‌طلبد، سرمایه‌گذاری روانی كمتر و خطر مرگ كمتری دارد و امكان می‌دهد تا سازمان‌های تروریستی عضوگیری كنند و اعضا را در اختیار داشته باشند.
سایبر تروریسم توانایی زیادی دارد تا تعدادی زیادی از مردم را به خود جذب كند، از این رو پوشش خبری و رسانه‌ای بیشتری را ایجاد می‌كند و این همان چیزی است كه تروریست‌ها دنبالش هستند.
روش‌های كلاسیك تروریستی اهداف تروریست‌ها برآورده نمی‌كند.
از مهم‌ترین گروه‌های رایانه‌ای كه از پدیده سایبر تروریسم علیه ایران و مسالمانان استفاده می‌كنند سایت‌هایی است كه طرفدار اسراییل‌اند. این گروه به سایت‌های حامی سازمان‌های به زعم آنها تروریستی مانند حماس و حزب‌الله حمله می‌كنند، از جمله هاگانا.
در سال 1921 سازمانی شبه نظامی صهیونیستی مهاجرنشینی پدید آمد كه در آن زمان به طور سری و با نام «دفاع و عمل» به فعالیت پرداخت. بعد از آن كلمه عمل حذف گردید و كلمه «دفاع» یا «هاگانا» باقی ماند. مقصود این سازمان تهاجم به زمین و كارگران و سربازان فلسطینی و دفاع از مهاجران یهودی به فلسطین بود. با این معنای این كلمه دفاع بود اما هاگانا به عملیات مسلحانه علیه مسلمانان پرداخته و هم چنین در عملیات اسكان و مهاجرنشین‌ها مهاجرت قانونی و غیر قانونی صهیونیست‌ها مشاركت كرد.
این گروه هم چنین در طول انقلاب عربی در سال 1936 با انگلیس همكاری داشت. در سال 1931 بعضی عناصر هاگانا به همراه اعضایی از «بیتاد» سازمان «آرگون» را تشكیل دادند كه بزرگترین نقش را در برپایی دولت اسراییل و قتل و آواره كردن فلسطینیان داشت. شعار و نشان این گروه عبارت«فقط اسلحه» بود كه در زیر آن عبارت «فقط همین» نیز نقش بسته بود. اكنون هاگانا كینه خود را به طور الكترونیكی و در دنیای مجازی هم اعمال می‌كند.
وب سایت هاگانا توسط فردی آمریكایی یهودی‌الاصل كهAndrew Aaron Weisburd خوانده می‌شود و در ایالت متحده ساكن است، تاسیس شده است و وظیفه آن تعقیب وب سایت‌های اسلامی بر روی اینترنت برای توقیف و بستن و تاراندن آنها از شركت‌های میزبانی است به این بهانه كه این وب سایت‌های پشتیبان تروریسم و ضد جمعیت‌های یهودی هستند.
وب سایت هاگانا (http://www.haganah.us) در طول دو سال و نیم فعالیت خود صدها وب سایت اسلامی را مورد تعقیب قرار داد و بیش از 500 وب سایت را از راه اجبار شركت‌های میزبانی و تهدید آنها به تعطیلی كشاند. وب سایت‌ هاگانا اهداف تریبی خود را با كمال وقاحت ابراز می‌كند و با ارایه اطلاعات كاملی از وب سایت‌های هدف از بزدیدكنندگان خود می‌خواهد در نامه‌نگاری با شركت‌های میزبانی برای بستن وب سایت‌های اسلامی با آنها همكاری كنند.
هنگام انهدام وب سایت اسلامی به پایان رسید در زیر نام آن علامت سلاحی معكوس (یك كلاشینكف برگشته) نشان داده می‌شود حتی در انتهای كار مفاهیم ایدئولوژیكی وب سایت مربوط به اهداف مخفی! آن جهت توجیه این عمل شرح داده می‌شود.
با وجود این كه هاگانا ادعا می‌كند كه به عملیات تخریب یا انهدام وب سایت‌هایی كه انها را پی‌گیری می‌كند نمی‌پردازند، با مجموعه‌های یهودی خاص كه جهت نفوذ و تخریب فعالیت می‌كنند، (هكرها) به طور نزدیكی همكاری دارد و این مجموعه‌ها وب‌سایت هایی را كه احساس می‌كنند با فعالیت‌شان یهود را اذیت می‌كنند، مورد حمله قرار می‌دهند و این ادعا با گزارشی كه شركت Riptech كه متخصص راه‌های حفاظت در شبكه اینترنت است، تكمیل شود.
این گزارش بیان می‌كند كه اسراییل در دنیا رتبه نخست حمله به شبكه‌های اینترنتی را اشغال كرده است. این نسبتی از كاربران اینترنت در اسراییل است به طوری كه Riptech، در حدود 128 هزار حمله برای هك را از سوی چهار میلیون كامپیوتر در اسراییل ثبت كرد است.
هاگانا اكنون برای تصویب قانونی برای مبارزه با تروریسم در اینترنت تلاش گسترده‌ای می‌كند تا بتواند پایگاه‌های اسلامی را به راحتی و بدون هیچ‌گونه پی‌گیری یا تعقیب و شانتاژ ببندد.
نتیجه این دفاع در برابر تروریسمی كه در رایانه و اینترنت در آن نقش مهمی را ایفا می‌كنند تا اندازه زیادی شبیه دفاع در مقابل تروریسمی است كه رایانه و اینترنت نقشی در آن ندارد. اقدامات عادی مانند بازدارندگی، قانون، مذاكره و دیپلماسی در این خصوص نیز موثر است، با این تفاوت كه دامنه عناصر خاصی گسترده‌تر است و نیز باید این روش‌ها به روز شوند. راه كارهای اصلی دفاع در برابر سایبر تروریسم را می‌توان در سه شاخه اصلی آموزش، سازوكار حقوقی و تقیت دفاعی طبقه‌بندی كرد.
الف: آموزش: مهم‌ترین مرحله در جلوگیری از سایبر تروریسم، آموزش است. این آموزش شامل آموزش عمومی و آموزش مقامات سیاسی، امنیتی و پلیس است. نه تها مردم عادی بلكه بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی نیز هیچ گونه اطلاعاتی در مورد حملات سایبر تروریستی و چگونگی آن ندارند.
در مورد آموزش عمومی مهم‌ترین نكته این است كه كاربران اینترنت را نسبت به ایمن‌تر كردن رایانه‌های شخصی متقاعد كرد و با آگاهی دادن به مقامات سیاسی و امنیتی آنها را وادار كرد تا تمهیدات لازم را برای مقابله با سایبر تروریسم را عملی كنند.
ب: سازوكار حقوقی: در مرحله بعد باید سازوكار حقوقی و قضایی مناسبی را برای مبارزه به سایبر تروریسم ایجاد كرد.
وجود خلاهای قانونی نیروهای امنیتی و قضایی را در مقابله با سایبر تروریسم دچار سر در گمی می‌كند و توانایی اقدام به موقع و مناسب را از آنان می‌گیرد. ایجاد دادگا‌های ویژه جرایم اینترنتی قدم مهمی در مبارزه با سایبر تروریسم است، چرا كه رسیدگی به این جرایم را آسان‌تر و سریع‌تر می‌كند و با به خطر انداختن امنیت مجرمان گام موثری در كاهش حملات تروریستی خواهد بود.
ج: تقویت دفاعی: ایجاد سازمانهای مسئول و مقابله با سایبر تروریسم مهم‌ترین راه كار دفاعی در برابر سایبر تروریسم خواهد بود.
سازمان‌هایی كه مسئولیت آنها را مطالعه و تحقیق و مقابله با حملات سایبر باشد.
روش دفاعی دیگر عبارت است از سخت‌تر كردن حملات از طریق تقویت فناوری امنیتی. از دیگر راه كارهای فراگیر دفاعی می‌توان به تعریف روزآمد ویروس‌های رایانه‌ای استفاده از نرم‌افزارهای ضد ویروس، استفاده از رمز‌های عبور قوی و دیوار آتش اشاره كرد.

منابع
Ksabz.net
Irandiplomasy.com
Rajanews.com
Mouood.org
Iran.ir
Mastoor.ir
Farhangnews.ir
Aftab.ir
Mydocument.ir
Roozevasl.com
Basirat.ir
Tebyan.net
Bfnews.ir
Nosazi.ir
Sharifnews.ir
Bachehayeghalam.ir
Asreakharezaman.blogfa.com
Voiparsiblog.com
ASPX.tele3x.mihanblog.com39
Mhta.persianblog.com
Tv2irib.ir
Ir.iran20
Smalavi.parsiblog.com
Akharezamam.parsibox.com
Jewish.blogfa.com
Mahdavion.com
Mehdiclub.blogfa.com
Hamshahrionline.ir
Faslno.com
Amifs.blogspot.com
Gudsdaily.com
Arak-info.com
Cyber-chalany.blogfa.com
Asianews.ir
عباس آریان پور، فرهنگ انگلیسی به فارسی
غلام رضا علی بابایی، فرهنگ سیاسی آرش، تهران، نشر آشیان، چاپ دوم 1384.
برگرفته از: ویژه نامه عبور از فتنه- آذر 88- صفحات 124 تا 128





نوع مطلب : تهدید شناسی، 
برچسب ها :




درباره وبلاگ


با توجه به وسعت تهدیدات و پیچیدگی انواع مختلف ، برآن شدیم تا با ارائه بروز ترین اطلاعات در جهت آشنائی علاقمندان با هنر "نیروی ویژه " گامی مؤثر در جهت دفاع از آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی برداشته باشیم که در این مسیر به اعتقاد ما نیروی ویژه ، نیروئی ایست که نه تنها از لحاظ نظامی بلکه در تمامی عرصه ها و در تمامی میدانهای نبرد حضوری فعال داشته باشد از جنگ سخت (نظامی) گرفته تا جنگ نرم و جنگ در فضای سایبر .
در راستای بهتر شدن این مجموعه منتظر نظرات راهگشای شما هستیم .

مدیر وبلاگ : صدرا
نویسندگان
نظرسنجی
نظرتون در مورد وبلاگ چیه ؟







جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    





Powered by WebGozar